Planificarea antrenamentului de inot la nivel de copii

Sa lăsăm teoria, convențiile academice și să vorbim simplu, practic și direct: Daca nu ai un plan (de antrenament) mai bine stai acasă.

Cred ca motivele principale pentru care planificarea pare complicata sunt caracterul formal sub care este intalnita de cele mai multe ori si supra-asocierea ei cu un nivel inalt de performanta. Un plan de antrenament inseamna mai mult decat niste informatii rigide exprimate greoi prin tabele, grafice si cifre care de multe ori nu isi gasesc corespondenta in realitate, aruncate pe o hârtie doar ca sa dea bine, pentru ca „asa se face”.

Rolul planificarii in antrenamentul de inot pentru copii (sub 10 ani)

Planificarea este vitala pentru succesul sportiv si pentru o dezvoltare corecta a inotatorilor pe termen lung. Ea acționează ca un liant ce interconectează toate detaliile antrenamentului intr un mod logic, cu sens, frumos.

Planificarea incepe de la nivelul zero, nu dupa ce copiii cresc sau devin mai buni. Arunca o privire in viitor si intreaba-te, de ce au nevoie sportivii pentru a ajunge acolo. Porneste de la urmatoarele intrebari: Unde ești, unde ai fost, unde vrei sa ajungi si cum o sa faci asta?

Planul de antrenament este rezultatul unui proces logic de analiza, anticipare și stabilire a unor obiective și a pașilor ce trebuie urmați pentru a atinge acele obiective, bazandu-ne pe observațiile făcute în antrenament.

„Eșuând să planifici, planifici să eșuezi.”

Alan Lakein

Antrenorii care activeaza la nivel de copii sunt privilegiati. Sportivii lor devin mai mari, mai puternici, mai rapizi si mai atenti pe zi ce trece. Cerintele antrenamentului trebuie sa creasca odata cu ei dar fara sa ii suprasoliciti. Ofera-le conditii pentru a putea face mai mult decat le ceri. Invata-i sa se antreneze pentru ca mai tarziu sa o poata face.

Alege calea minimei rezistente, minimul de efort necesar pentru a atinge obiectivele vizate. Consider ca in antrenamentul de inot pentru copii trebuie sa tintesti rezultate mari cu eforturi mici. Obs: Asta nu inseamna ca va fi usor, ci pe cat de usor se poate.

Obiectivele planificarii antrenamentului la acest nivel nu au ca scop principal atingerea unui varf de forma sportiva, ci mai degraba invatarea si perfectionarea procedeelor de inot, invatarea si perfectionarea exercitiilor de tehnica, cresterea progresiva a solicitarilor antrenamentului intr-un ritm care sa nu fie resimtit puternic de copii, educarea comportamentului si cultivarea pasiunii pentru inot.

Concluzii

Planifica, planifica, planifica… Planifica tot si invata-i totul!

In drumul spre performanta, planificarea antrenamentului trebuie sa se regaseasca la toate nivelurile.

Fa-o in stilul tau. Nu trebuie sa folosesti un model de plan pe care nu il intelegi. Folosestie-ti imaginatia si cuvintele proprii prin care sa descrii clar lucrurile care conteaza pentru tine.

Incepe sa schitezi in linii mari, stabileste niste repere clare si apoi lucreza la detalii pana cand orice element va avea un scop. Aloca timp de gandire asupra detaliilor inainte de fiecare antrenament. Planifica modul in care ii vei ajuta. Valorifica fiecare moment.

Antrenarea copiilor este o perioada privilegiata pentru antrenor, unde nevoile sportivilor sunt evidente, iar progresul lor depinde de lucruri simple (atentie, implicare, atmosfera…) si de un antrenament cinstit care sa se adreseze nevoilor lor.

Evita experimentele nereusite. Studiul te va ajuta sa iti formezi idei corecte, sa iti structurezi gandirea si in final sa planifici mai bine, sa castigi experienta si sa fii un antrenor mai bun fara sa sacrifici antrenamente si sa irosesti timpul tau si al sportivilor tai.

Observatie: Desi planificarea este „obligatorie” ea nu este suficienta. Acelasi plan de antrenament poate avea rezultate complet diferite in functie de modul de implementare si conditiile de antrenament: priceperea si implicarea antrenorului, numarul de antrenori per grupa, numarul de copii per antrenor, omogenitatea grupei, spatiul disponibil…