Conform credintei populare, copiii invata mai repede decat adultii, si inca nu am intalnit pe cineva care sa creada altfel. Pentru unii dintre noi, aceasta afirmatie este destul pentru a descuraja invatarea pe tot parcursul vietii.
Acest articol nu discuta despre invatare in general, ci despre invatarea unui procedeu de inot, procedeul craul. De ce procedeul craul? Pentru ca ordinea cea mai des folosita de invatare a procedeelor tehnice de inot incepe cu procedeele craul si spate. (Cand spun „sa invete sa inoate”, ma refer la invatarea procedeului craul cu respiratie laterala.)
Cateva precizari inainte sa incepem: Exemplele de mai jos sunt bazate pe experienta proprie dobandita in urma mai multor ani de initiere in inot a copiilor si adultilor. Perioadele de invatare sunt valabile pentru participarea la ore de grup (6-10 persoane) si vor fi exprimate in luni si ani. Perioada de o luna se refera la un abonament in care de obicei se gasesc 8-12 sedinte (2-3 sedinte pe saptamana).
Ex: 3 luni = 3 abonamente = 3 x 8-12 sedinte = 24-36 sedinte.
In exemplele de mai jos o sa gasiti si perioade de 1 an (96 – 144 sedinte). Trebuie sa tineti cont ca in toate perioadele vor exista si pauze (vacante, raceli, absente nemotivate.) Asta inseamna ca in acel an nu o sa ajungeti la toate cele 96-144 sedinte, de aceea, cand spun un an, nu va ganditi la un numar atat de mare de sedinte. Sunt putine persoane care reusesc sa vina la bazin de 100 de ori intr-un an, si de obicei acestia sunt si cei care inregistreaza cele mai mari progrese.
Creierul unui copil este mult mai activ decat cel al unui adult, si consuma mai multa glucoza, pentru ca trebuie sa suporte un numar de conexiuni mai mult decat dublul celor pe care le va pastra. Aceasta „hiperactivitate” dureaza pana la varsta de 10 ani, dupa care incepe sa scada, stabilizandu-se la valori adulte in jurul varstei de 16 ani.
Altfel spus: initial creierul ofera prea multe conexiuni, mult mai multe decat are nevoie, dupa care urmeaza o perioada de asteptare in care decide pe care le va pastra. Conexiunile intarite prin repetitie se vor pastra, cele nefolosite fiind in pericol sa fie eliminate.
Asta nu inseamna ca dupa varsta de 10 ani trebuie sa ne oprim din invatat. „Omul, cat traieste, invata!” este o vorba pe care mi-o spunea mereu bunicul meu. Creierul ramane flexibil si dupa 18 ani, fiind capabil sa creeze sinapse noi si avand astfel abilitatea de a invata la orice varsta.
In urma procesului de eliminare a conexiunilor nefolositoare, ramanem cu mai putine conexiuni, dar mai puternice. Acesta este un proces de eficientizare, care ne permite sa executam cu mai mare usurinta actiunile invatate. Adultii au multe abilitati care sa compenseze scaderea vitezei de memorare a informatiilor noi: capacitate mai buna de intelegere functionala a informatiei, de aplicare a cunostiintelor, de comunicare, de concentrare asupra unui singur obiect (atentie focalizata).
Atentia focalizata permite diminuarea activitatii scoartei cerebrale, cu exceptia zonelor care sunt implicate in perceptia stimulului sau in rezolvarea sarcinii date, in care activitatea se intensifica, favorizand desfasurarea proceselor psihice specifice.
O comparatie frumoasa pe care am citit-o despre acest subiect, si care exemplifica clar diferenta dintre copii si adulti in ceea ce priveste invatarea este: Creierul unui copil este ca un felinar, luminand slab in toate directiile, iar creierul unui adult este ca o lanterna, cu o lumina mai puternica, concentrata intr-o singura directie.
Pana la varsta de 3 ani nu poate fi vorba de invatarea unui procedeu de inot. Copiii inca nu isi stapanesc propriul corp, memoria lor este mecanica/involuntara, iar atentia nu depaseste cateva minute. Copiii din aceasta categorie nu pot participa la ore de grup, si au nevoie de antrenor individual. Aceasta expunere timpurie la mediul acvatic ii va ajuta sa se dezvolte armonios, fizic si psihic, si sa se simta ca acasa in apa. Chiar daca progresele vizibile sunt limitate datorita lipsei de stapanire a propriului corp si a proceselor psihice, la nivelul creierului vor exista multe schimbari/adaptari (procese de invatare).
La 4 ani lucrurile se imbunatatesc semnificativ. De la aceasta varsta, unii copii pot participa la ore de grup datorita cresterii capacitatii de concentrare, care inca nu depaseste jumatate de ora. In continuare, invatarea unui procedeu poate dura peste un an, daca incepeti inotul la varsta aceasta.
La 5 ani are loc cea mai mare crestere a capacitatii motrice. In acelasi timp, vointa si atentia inregistreaza cresteri importante, care ii permit copilului sa se concentreze aproape o ora intreaga. De la aceasta varsta incepem sa intalnim un numar mare de copii care stapanesc 2 procedee tehnice de inot (craul si spate). In continuare, datorita particularitatilor varstei, sunt favorizate miscarile ample, in defavoarea celor exacte, astfel ca procesul de invatare este destul de lent. Copiii care incep inotul la 5 ani au nevoie, de la cateva luni pana la un an(in unele cazuri poate si mai mult), pentru a invata sa inoate.
Ritmul de dezvoltare al copiilor difera. Astfel la varsta de 6 ani ritmul de invatare este un pic mai rapid (cateva luni pana la un an) dar sunt si multi copii care vor invata intr-un ritm mai lent, specific varstei de 5 ani.
La 7 si 8 ani comunicarea cu copiii se face mult mai usor, datorita cresterii capacitatii de reproducere/imitare si transpunere a limbajului interior in limbaj exterior. Procesul de invatare dureaza cateva luni. Mult mai rare sunt cazurile de copii la care acest proces sa dureze un an.
Pentru majoritatea copiilor care incep inotul la 9-10 ani, procesul de invatare nu ar trebui sa depaseasca 6 luni.
Dupa varsta de 10 ani(11-18 ani) poti spune ca invatarea inotului se face intr-un ritm rapid. Majoritatea copiilor vor reusi sa inoate in 3-4 luni de cursuri, si destul de multi o vor face si mai repede.
Adulti (18+) Deciziile luate de-a lungul vietii asupra modului de trai incep sa se faca simtite dupa varsta de 18 ani. Cu cat inaintam in varsta, cu atat mai evidente vor fi consecintele modului nostru de viata. Cat de repede invata un adult sa inoate? Majoritatea adultilor se vor incadra in ritmul rapid de invatare impus de adolescenti: 3-4 luni. La fel ca la toate nivelele de varsta, vor exista exceptii in ambele directii: unii vor invata sa inoate mai repede, altii mai incet, dar datorita deteriorarii conditiei fizice (mobilitatii si rezistentei) si a accentuarii fricii de apa ( valabil doar pentru cei care au aceasta fobie), vor exista mai multe cazuri in care se va depasi perioada de 3-4 luni de antrenament pana la invatarea procedeului craul, comparativ cu perioada adolescentei.
In general, adultii (18+) si adolescentii (12-18 ani) invata sa inoate mai repede decat copiii (sub 12 ani). Fiecare persoana are ritmul propriu de invatare. Pentru a te bucura de inot si a invata sa inoti corect, procesul de invatare nu trebuie grabit si elementele specifice fiecarei etape ale invatarii trebuie insusite corect la momentul potrivit.
Acest articol este un manifest pentru inot. Varsta nu este o scuza pentru a nu invata sa inoti. Te poti apuca de inot la orice varsta si poti practica inotul pe tot parcursul vietii. Cu cat incepi mai devreme, cu atat vei avea un avans mai mare, insa cheia succesului este continuitatea.
Cand privesti un inotator de talie mondiala nu trebuie sa te gandesti ca inoata asa pentru ca a invatat cand era copil, ci pentru ca s-a antrenat multe ore pe zi, zi de zi, de mai multe ori pe zi, timp de ani de zile.
Observatie: Daca vrei sa ajungi campion mondial la inot, este de preferat sa te apuci de inot din timpul copilariei. Cu cat mai devreme, cu atat mai bine.